26 mars 2008

Nya födelsedagsklänningen

Eftersom den tänkta 1-årsklänningen inte passar än på länge fick jag snabbt sy en ny som snuttan kunde ha på sitt 1-årskalas. Hade ett himla fint tyg som min syster fick som panel i sin Mei Tai jag sydde åt henne för ett tag sen. Tänkte redan då att det skulle bli en klänning till kusin av det också. Så snutt fick en födelsedagsklänning och kusin fick en påskpresent. Deras klänningar har ju samma yttertyg, dock har kusin beige foder medan snuttis har rosa, nån skillnad måste det ju vara ;-)

Första gången jag syr en förklädesklänning, och varför göra det lätt för mig? Vändsytt ska det ju vara! Trodde det skulle gå utan minsta problem, men när jag började fundera på det insåg jag ju snart att jag inte bara kunde sy ihop och vända ut-och-in (då hade jag fått sprätta upp axelsömmarna...) Men efter lite letande efter hur man gjorde hittade jag den här suveräna beskrivningen: infodring på ärmlös klänning. Det var inte jättelätt ändå, men det blev snyggt! Satte bara sidenband till knytning i sprundet, så vill man kan man ha en enfärgad klänning också.



Fuskade lite med snuttans 1-årskalas och hade dem redan under påskhelgen, fast idag är det iaf hennes stora dag! Kan inte förstå att det redan är ett år sen hon kom till världen, var har tiden blivit av??

Inga kommentarer: